Houd je het actuele nieuws in de gaten? Dan heb je misschien al gezien dat er veel sectoren zijn met personeelstekorten. Dat geldt ook voor het transport. Deze tekorten maken dat een carrièreswitch maken vrij makkelijk is. Zelfs als je al wat ouder bent of niet de juiste diploma’s op zak hebt. Hoe zit dat als vrachtwagenchauffeur? Kun je nog vrachtwagenchauffeur worden op latere leeftijd? Daar vertellen we je in dit blogbericht meer over.
Kiezen voor een carrièreswitch
Niemand kan jou vertellen of overhalen om een carrièreswitch te maken, ook niet op latere leeftijd. Want heb jij het naar je zin binnen je huidige baan? Dan is van baan veranderen wel het laatste waar je aan denkt. Maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen.
Zo kun jij wel in de positie zitten dat je iets anders zou willen doen. Nu zijn de redenen daarvoor persoonlijk en jij kunt je eigen beweegredenen hebben. Maar misschien herken jij je wel in de onderstaande voorbeelden:
- Je wil meer voldoening
- Je bent niet tevreden over je huidige salaris
- Je zou wat meer vrijheid of flexibiliteit willen
- Je wil je verder ontwikkelen
- Je vind je huidige werkzaamheden niet leuk of niet uitdagend
- Etc.
Nu zijn er verschillende sectoren waar je je op kunt richten. Misschien kom je wel iets tegen waar je in eerste instantie niet aan dacht. Maar wat doe je als je je oog hebt laten vallen op een baan als vrachtwagenchauffeur, terwijl je al wat ouder bent?
Is er een maximum leeftijd voor vrachtwagenchauffeur?
Een andere baan zoeken is al wat, laat staan wanneer je al wat ouder bent. Het is toch een behoorlijke verandering. Is het onmogelijk? Nee, dat niet. Nu zijn niet alle carrières geschikt om op late leeftijd nog voor te kiezen. Bijvoorbeeld topsport. De meeste topsporters beginnen op jonge leeftijd en stoppen tussen de 30 en 40 jaar.
Hoe zit dat met een functie als vrachtwagenchauffeur? Als vrachtwagenchauffeur zit je het meeste van de tijd achter het stuur. Je rijdt van locatie naar locatie. Dat is niet alles, want als chauffeur kom je niet onder de fysieke belasting uit. Je zult toch moeten laden en lossen, soms zelfs meerdere keren op een dag.
Afgezien daarvan is er geen maximum leeftijd om als vrachtwagenchauffeur aan het werk te gaan. Zelfs als je geen ervaring hebt binnen het transport. Dit is ook het gevolg van de personeelstekorten. Er zijn bijvoorbeeld bedrijven waar je je kunt solliciteren zonder een vrachtwagenrijbewijs. Deze kun je vanzelfsprekend behalen.
Waarom kiezen voor vrachtwagenchauffeur op latere leeftijd?
We zien vaak genoeg vrachtwagenchauffeurs rijden of lossen. Mogelijk werk je zelfs met vrachtwagenchauffeurs binnen je huidige functie. Heb je geen concrete ervaring als chauffeur of binnen de transportsector? Op latere leeftijd vrachtwagenchauffeur worden kan verschillende voordelen hebben:
Gewend aan het verkeer
In combinatie met Code 95 is het mogelijk om vanaf je 18e een vrachtwagenrijbewijs te halen. Natuurlijk wel met de voorwaarde dat je rijbewijs B op zak hebt. Nu kun je als beginnend bestuurder prima autorijden, maar erg veel ervaring binnen het verkeer heb je nog niet. Bovendien kan de drukte in het verkeer je zelfs overvallen.
Kies je ervoor om op latere leeftijd vrachtwagenchauffeur te worden? Dan heb je je autorijbewijs jaren geleden behaald, en zodoende de nodige ervaring binnen het verkeer opgedaan. Bovendien weet je hoe je moet reageren. Nu zijn vrachtwagens andere vervoersmiddelen, maar die ervaring en inzichten kunnen wel van pas komen in een nieuwe functie.
Je wil meer zien
Heb je in de voorgaande jaren niet of nauwelijks de kans gehad om nieuwe plekken of landen te ontdekken? Je bent niet de enige. Want door werk en een gezin kan dit, naast de vakanties, erbij in geschoten zijn. Dit kan ook een reden zijn om vrachtwagenchauffeur te worden op latere leeftijd; je wil meer van Nederland of van Europa zien.
Want als vrachtwagenchauffeur krijg je veel te zien, zelfs binnen de grenzen. Misschien ontdek je mooie landschappen of kom je in steden waar je nooit kwam. En die hoge cabine is zeker een voordeel, want zo zit je toch een beetje op de eerste rang. Had je daar al over na gedacht?
Je wil niet dat iedere dag hetzelfde is
Merk je dat je huidige werkzaamheden eentonig of minder uitdagend worden? Je bent niet de enige werknemer die daar ‘last’ van heeft. Ga je nog met plezier naar je werk? Grote kans van niet. Dit kan betekenen dat je op zoek gaat naar nieuw werk waar je niet alleen meer uitdaging krijgt, maar ook waarbij geen enkele dag hetzelfde is.
Maar bij veel sectoren wordt dit een lastige opgave. Veel dagen zijn toch hetzelfde. Als vrachtwagenchauffeur ben je veel onderweg en rijd je iedere keer naar andere locaties, met nieuwe lading. Als chauffeur vind je dus veel afwisseling in je werk en kom je ook situaties tegen waarbij je wordt uitgedaagd.
Vrachtwagenchauffeur worden op latere leeftijd? Houd hier rekening mee
Een nieuwe carrière als vrachtwagenchauffeur op latere leeftijd kan dus veel voordelen hebben. Kun je er zelf nog wat verzinnen? Nu wil dit niet zeggen dat de functie voor iedereen geschikt of weggelegd is. Ook op latere leeftijd moet je toch met wat dingen rekening houden, nog voordat je de keuze maakt.
Wennen aan verandering
Dit verschilt per persoon, maar op latere leeftijd kan het lastiger zijn om te wennen aan een verandering – zeker als je de baan opzegt waar je al jaren werkzaam was. Ga je op latere leeftijd als vrachtwagenchauffeur werken? Dan geldt dit niet alleen voor jouzelf, maar misschien ook voor je gezin of privé leven.
Geen vaste tijden
De werktijden van een vrachtwagenchauffeur zijn anders dan van bijvoorbeeld een docent of een kantoormedewerker. Vaak begin je op een vaste tijd, maar het is niet helemaal met zekerheid te zeggen hoe laat je thuis bent. Je met altijd afhankelijk van het huidige verkeer of van je aan- en afrijdtijden. Ook dit kan impact hebben.
Fysieke belasting
De ladingen die je vervoert verschilt per vrachtwagen en bedrijf. Maar zoals je eerder al kon lezen, kom je er nauwelijks onderuit dat je de ladingen moet lossen. Nu zijn er pompwagens en andere hulpmiddelen je kunt gebruiken, toch kan dit fysiek belastend zijn voor je lichaam.
En ben je al wat ouder? Dan gaat het misschien niet meer zo soepel als jaren geleden. Ook dit is iets waar je rekening mee moet houden als je op latere leeftijd nog vrachtwagenchauffeur wordt.
Je moet iets nieuws leren
Helaas kom je er niet onderuit dat je opnieuw de boeken in moet duiken. Want voor een vrachtwagenrijbewijs is het noodzakelijk dat je je theorie-examen behaalt, zodat je daarna kunt afrijden.
Daarnaast moet je ook een Code 95 kwalificatie halen en deze laten bijschrijven op je rijbewijs. Als student weet je welke leermethode het beste voor jou werkt en hoe lang je moet leren voor een examen. Maar op latere leeftijd ben je al uit dit ‘ritme’ en moet je jezelf misschien wat meer motiveren.
Hoe word je vrachtwagenchauffeur op latere leeftijd?
Heb je al een vrachtwagenrijbewijs? Dan kun je bij bedrijven solliciteren waar een vacature voor chauffeur open staat. En wil je liever voor jezelf beginnen? Ook dat is mogelijk. Gelukkig zijn er ook opties als je nog geen rijbewijs op zak hebt. Je kunt onder meer een mbo-opleiding volgen op niveau 2, waar je de opleiding Chauffeur Wegvervoer kunt volgen.
Laat je daarnaast ook niet zomaar uit het veld slaan, want je kunt mogelijk ook bij bedrijven aangenomen worden als je geen C-rijbewijs hebt. Dit betekent dat je het rijbewijs via het bedrijf haalt. Nu is dat niet overal hetzelfde, maar je kunt er altijd navraag naar doen of vacatures bekijken.
Conclusie
Als je niet meer tevreden bent met je huidige baan, dan ga je op zoek naar een oplossing. Er zijn verschillende sectoren waar je kunt solliciteren. Wil je kiezen voor transport? Het is ook op latere leeftijd mogelijk om nog vrachtwagenchauffeur te worden. Dit heeft voordelen, maar het kan ook een aantal uitdagingen met zich meebrengen. Denk je dat het iets voor jou is? Misschien stap jij binnen de kortste keren in de cabine!
Regels en veiligheid in de transportsector
Dit e-book biedt een helder overzicht van de belangrijkste regels en veiligheidsmaatregelen in de transportsector. Het is onmisbaar voor professionals die op de hoogte willen blijven van de laatste wet- en regelgeving.
Nu bestellen!Basis Specialisatie Tank Vervoer van gevaarlijke stoffen
Dit e-book geeft een helder overzicht van de basisregels en veiligheidsvoorschriften voor het vervoer van gevaarlijke stoffen in tankwagens. Ideaal voor professionals die op de hoogte willen blijven van de laatste eisen en veilig willen werken in de transportsector.
Nu bestellen!