Het werk als vrachtwagenchauffeur is uitdagend en nooit hetzelfde. Veel chauffeurs werken al jaren voor hetzelfde transportbedrijf. Maar er zijn ook mensen die er juist voor kiezen om nu een carrière switch maken en voor het eerst de cabine in te stappen. Ben jij je mogelijkheden nog aan het onderzoeken? Ook binnen de transportbranche zijn er genoeg opties. Zo kun je aan de slag gaan als freelance vrachtwagenchauffeur. Hier kunnen zowel voor- als nadelen aan verbonden zitten. Meer weten? Dat lees je allemaal in dit blogbericht.
Wat is een freelance vrachtwagenchauffeur eigenlijk?
We kunnen wel stellen dat we niet zonder transport kunnen, toch? Want zonder goederenvervoer blijft veel stil staan. Je raadt het misschien al: het werk van een vrachtwagenchauffeur is écht onmisbaar. Hoe mooi zou het zijn als jij die rol zou kunnen vervullen?
Maar voordat je dat doet, is het goed om te weten dat er verschillende mogelijkheden zijn. Zo kun je in loondienst bij een transportbedrijf werken, maar je kunt ook freelance vrachtwagenchauffeur worden. Wat betekent dit precies?
Een freelance vrachtwagenchauffeur staat ook wel bekend als zzp-chauffeur. Dit zijn chauffeurs die niet in vaste dienst zijn bij een transportbedrijf. In plaats daarvan verhuur je je diensten aan een opdrachtgever. Dit zijn over het algemeen bedrijven die vervoer of een vrachtwagenchauffeur nodig hebben. Eenmalig of voor een bepaalde periode.
Dus als freelance vrachtwagenchauffeur run je wel je eigen onderneming. Maar dit doe je wel zonder personeel. Je werkt dus als zelfstandige. Maar hoe kom je dan aan een vrachtwagen? Nou, de meeste freelancers hebben een eigen vrachtwagen in hun bezit en werken daarmee. Dat is ook wel nodig als je niet aan één bedrijf verbonden bent.
Wat heb je nodig als je als freelance vrachtwagenchauffeur wil werken?
Je weet nu wat een freelance vrachtwagenchauffeur is en hoe dat in zijn werk gaat. Laten we nu verder kijken. Want heb je er wel oren naar om aan de slag te gaan als zelfstandige, zodat je wat meer uitdaging krijgt in je werk? Dan is het wel handig om te weten wat je nodig hebt als het eenmaal zo ver is.
Een vrachtwagen rijbewijs als freelance vrachtwagenchauffeur
Wat is een freelance vrachtwagenchauffeur zónder vrachtwagen rijbewijs? Helaas mag je zonder dit geldige bewijs niet de weg op. Dat geldt voor alle vrachtwagens, dus ook voor een kleine bakwagen. Er zijn verschillende rijscholen waar je terechtkunt voor een groot rijbewijs. Met het rijbewijs C1 mag je de kleinere vrachtwagens besturen.
En wil je daarna nog verder? Dan kun je doorleren voor C of CE. Natuurlijk hangt hier een prijskaartje aan, maar als vrachtwagenchauffeur moet je dit ook zien als een investering. Het is geweldig als je het vrachtwagen rijbewijs al op zak hebt, want dan kun je door naar de volgende stap.
Code 95 aantekening
Nu denk je misschien: “Code 95 is niet altijd verplicht bij een vrachtwagen rijbewijs”. Dat kan inderdaad kloppen. Want er zijn bijvoorbeeld bepaalde campers waarbij een groot rijbewijs noodzakelijk is, omdat deze meer dan 3500 kilogram wegen. Maar als je beroepsmatig aan de slag wil als vrachtwagenchauffeur, dan is een Code 95 aantekening op je rijbewijs wel een vereiste. Zonder kun je niet aan de slag, ook niet als freelance vrachtwagenchauffeur. En vergeet niet dat je deze code iedere 5 jaar moet verlengen en dat nascholing eveneens verplicht is.
Denk ook aan een Eurovergunning
Bij het werk van een freelance vrachtwagenchauffeur komen verschillende onderdelen kijken. Meer dan wanneer je in loondienst gaat. Eén onderdeel daarvan is een Eurovergunning aanvragen. Dit is sinds januari 2024 verplicht gesteld. Ja, ook als de opdrachtgever een Eurovergunning heeft.
Want met deze vergunning mag je goederen vervoeren met een laadvermogen van 500 kilogram of meer. Maar voor het aanvragen van een Eurovergunning is het wel de bedoeling dat je een eigen zaak hebt, een vervoersmiddel en alle geldige rijbewijzen op zak hebt. Daarnaast is ook een VOG (Verklaring Omtrent Gedrag) vereist.
En je moet voldoende eigen vermogen hebben om je bedrijf draaiende te kunnen houden, ook omdat een onderneming risico’s en onderhoud met zich mee kan brengen. Dat lijkt voor nu misschien wat veel, maar wel logisch als je er zo over na denkt. Toch?
Je moet je vrachtwagen onderhouden
Net zoals een personenauto een APK-keuring nodig heeft, heeft een vrachtwagen dat net zo goed. Het gaat er namelijk omdat het voertuig veilig en ook milieuvriendelijk de weg op kan. Dat is voor jou als freelance vrachtwagenchauffeur belangrijk, maar ook voor de andere weggebruikers die je tegenkomt.
Er wordt tijdens de APK gekeken naar onder andere de werking van de remmen, naar de staat van de banden, de gordels en ook naar de uitstoot. Voor vrachtwagens boven de 3500 kilogram is een jaarlijkse APK verplicht. En heb je een vrachtwagen met laadklep? Dan moet je deze ook ieder jaar laten keuren.
Waarom je hier rekening mee moet houden? Omdat je als freelance vrachtwagenchauffeur zelf verantwoordelijk bent voor je voertuig. Normaal gesproken is dit de verantwoordelijkheid van een werkgever of een manager. Maar in dit geval is de vrachtwagen in jouw bezit.
Moet je een eigen vrachtwagen hebben als freelance vrachtwagenchauffeur?
Als je het idee hebt om aan de slag te gaan als freelance vrachtwagenchauffeur, dan kan het helpen als je je hier alvast in verdiept. Ook als je het nog niet zeker weet. Want op deze manier kun je je alvast onderzoeken wat er allemaal bij komt kijken en of het iets voor jou zou kunnen zijn.
Je kunt er altijd voor kiezen om in loondienst te werken, bij een bedrijf waar je wil of gaat solliciteren. Om nu nog even bij het werk als freelance vrachtwagenchauffeur te blijven, gaan we de volgende vraag beantwoorden: hoe zit het met de vrachtwagen?
Het is niet verplicht om een vrachtwagen in eigen bezit te hebben wanneer je aan het werk gaat als freelance vrachtwagenchauffeur. Vergunning technisch wordt dit ook niet verwacht van een freelancer. Neem nu de Eurovergunning, dit is een vergunning waarmee je meer dan 500 kilogram aan laadvermogen mag vervoeren, maar hier hoef je geen voertuig voor te registreren.
Dit betekent dat je ook een vrachtwagen kunt huren of leasen om als freelancer te gaan werken. Een eigen vrachtwagen kan fijn zijn, bijvoorbeeld als je moet slapen in de vrachtwagen. Als je je twijfels hebt, dan kan het handig zijn om deze kosten tegenover een eigen vrachtwagen te zetten. Zo kom je erachter wat het beste bij jou zou kunnen passen.

Wat zijn de voor- en nadelen van werken als freelance vrachtwagenchauffeur?
In zijn algemeenheid zitten er genoeg voordelen aan het werken binnen het freelance transport. Die heb je misschien al kunnen ontdekken in dit artikel. Maar weet ook dat er nadelen kunnen zijn. Om te voorkomen dat het je overvalt, gaan we de voor- en nadelen voor je op een rij zetten.
Voordelen
Je eigen tijden indelen
Je moet als vrachtwagenchauffeur geen 9-tot-5-mentaliteit hebben. Maar dit betekent ook dat je moeilijk je eigen tijden in kunt delen, zeker als je in loondienst zit. Als freelance vrachtwagenchauffeur bepaal je eigenlijk zelf op welke dag en op welke tijd je gaat werken. Natuurlijk doe je dit wel in samenspraak met de opdrachtgever, omdat hij of zij ook wensen kan hebben. Maar verder ben jij de baas over je eigen agenda.
Het kan uitdagender zijn
Werken als vrachtwagenchauffeur brengt al veel uitdaging met zich mee, laat staan als je een freelancer bent. Vaak moet je je eigen contacten onderhouden en ook heb je zelf de verantwoordelijkheid. Dat zal in het begin spannend zijn, maar uiteindelijk kun je hier ook veel voldoening uithalen.
Onderhandelen over het tarief
Als vaste werknemer valt er wel iets te onderhandelen over het uurtarief. Maar als freelance vrachtwagenchauffeur heb je hier toch wat meer ruimte voor. Aan de hand van je ervaring en de werkzaamheden kun je hier zelf afspraken over maken. Mogelijk verdien je meer dan tijdens je eerdere functies.
Je werkt met je eigen materiaal
Zeg nu eens eerlijk, hoe gaaf zou het zijn als je dagelijks je eigen vrachtwagen in stapt? Op deze manier werk je met je eigen materiaal. Je houdt het zelf schoon en je weet hoe het werkt. Bovendien maak je zelf de keuzes. Dat kan een grote boos geven.
Nadelen
Je loopt risico
Ondernemen kan risico’s met zich meebrengen, ook als je freelance vrachtwagenchauffeur bent. Je kunt bijvoorbeeld ziek worden of je bedrijf maakt niet genoeg winst. Dit kan ook financieel gevolgen hebben.
Je bent altijd verantwoordelijk
Stel dat je vrachtwagen gerepareerd moet worden of er belt een ontevreden klant? Als freelancer ben jij de baas, wat jou verantwoordelijk maakt. Nu kan het een uitdaging zijn om een passende oplossing te vinden, maar daar denkt lang niet iedereen hetzelfde over.
Geen pensioen geregeld
In loondienst word je pensioen geregeld door je werkgever. Hier betaal je ook maandelijks voor. Maar werk je als freelance vrachtwagenchauffeur? Dan is dit niet zo vanzelfsprekend. Hier moet je zelf achteraan.
Geen vast maandsalaris
Tot slot moet je er ook rekening mee houden dat je in het freelance transport niet maandelijks hetzelfde verdiend. Het hangt namelijk af van de hoeveelheid opdrachten. Dit kan toch lastig zijn, ook omdat het onzekerheid met zich mee kan brengen.

Regels en veiligheid in de transportsector
Dit e-book biedt een helder overzicht van de belangrijkste regels en veiligheidsmaatregelen in de transportsector. Het is onmisbaar voor professionals die op de hoogte willen blijven van de laatste wet- en regelgeving.
Download Gratis
Basis Specialisatie Tank Vervoer van gevaarlijke stoffen
Dit e-book geeft een helder overzicht van de basisregels en veiligheidsvoorschriften voor het vervoer van gevaarlijke stoffen in tankwagens. Ideaal voor professionals die op de hoogte willen blijven van de laatste eisen en veilig willen werken in de transportsector.
Download Gratis