Wist je dat het werk als vrachtwagenchauffeur variërend kan zijn? Je zit echt niet de hele dag voor je uit turen. Jij bent namelijk verantwoordelijk voor de veiligheid van je voertuig en de lading, dus dat brengt natuurlijk uitdagingen met zich mee. Nu is het wel zo dat er een vrachtwagenchauffeur tekort dreigt. Het beroep wordt minder vaak gekozen en niet iedereen staat meer te springen om chauffeur te worden. Wil je hier meer over weten? Laten we daar in dit artikel wat verder op inzoomen.
Wat betekent het om vrachtwagenchauffeur te zijn?
Wil jij je verder verdiepen in het beroep als vrachtwagenchauffeur? Dat kun je op ieder moment doen. Want zeg nu zelf, het is nooit te laat om een carrière switch te maken. Heb je nog geen ervaring als chauffeur of in het transport? Het kan in dit geval lastig zijn om je voor te bereiden op het werk als vrachtwagenchauffeur.
Als chauffeur bestuur je een vrachtwagen. Dit kan ook een truck of een trucker genoemd worden. Nu ben je niet de eerste die het belangrijke werk van een vrachtwagenchauffeur onderschat. Want in de economie ben jij onmisbaar. Als vrachtwagenbestuurder zorg jij ervoor dat de goederen worden rondgebracht en op de goede locatie gelost of geladen worden.
Dreigt er een vrachtwagenchauffeur tekort? Dan is de kans groter dat goederen trager geleverd worden. Maar winkels of bedrijven kunnen ook te maken krijgen met een leveringsprobleem. Vrachtwagenchauffeurs kunnen binnenlands werken, maar ook in het buitenland. Dit ligt ook aan je eigen wensen. In het restant gaan we het verder hebben over het vrachtwagenchauffeur tekort.
Wat is een vrachtwagenchauffeur tekort eigenlijk?
Ieder jaar komen er weer nieuwe cijfers binnen die iets vertellen over een bedrijfstak. Als je een beetje hebt opgelet, dan heb je misschien wel gezien dat er ook over het transport regelmatig nieuws voorbij komt. Zo ook over het vrachtwagenchauffeur tekort. Het betekent dat het aantal vacatures groeit. Er zijn eigenlijk te weinig chauffeurs voor de hoeveelheid werk.
Dat is vervelend, ook voor transportbedrijven. Want op deze manier kan groeien of uitbreiden lastiger worden. Maar het vrachtwagenchauffeur tekort kan óók mogelijkheden bieden. Zo kun je bijvoorbeeld vanuit een andere functie doorstromen naar het transport. Het is zelfs mogelijk om je vrachtwagenrijbewijs te halen via het bedrijf waar je solliciteert.
Waarom blijft het vrachtwagenchauffeur tekort groeien?
Je ziet het op de weg misschien niet direct terug, maar binnen de transportsector is er een groot vrachtwagenchauffeur tekort aan het ontstaan. En het is niet zo makkelijk te zeggen of dit meer of juist minder gaat worden. Maar als je een baanverandering overweegt, dan kun je je afvragen waar dit vandaan komt. Het tekort kan verschillende redenen hebben:
Het is een fysieke baan
Je bent niet de eerste die hier vraagtekens bij hebt. Maar als vrachtwagenchauffeur ben je op verschillende momenten van de dag fysiek aan het werk. Je moet bijvoorbeeld de cabine in en uitklimmen. En als je goederen gaat wegbrengen, betekent dit ook dat je ze moet laden of lossen op het juiste adres. Nu kan de belastbaarheid per bedrijf verschillen, maar hier moet je wel rekening mee houden. Bovendien kan achter het stuur zitten ook belastbaar zijn. Je zit tenslotte de hele dag in dezelfde houding.
Je werkt niet op vaste uren
Het is vast geen verrassing dat je als vrachtwagenchauffeur al vroeg op pad bent. Maar dit is niet de enige uitdaging. Want het lastig te zeggen wanneer en op welk tijdstip je precies thuis gaat komen. Dit is afhankelijk van de rit en, hoe kan het ook anders, van het verkeer. Helaas kun je files of andere obstakels niet plannen, ook al rijd je op tijd weg. Dit kan ook invloed hebben op je thuissituatie. Het vrachtwagenchauffeur tekort kan dus te maken hebben met een gebrek aan flexibiliteit.
Mensen die de sector verlaten
En dan zijn er ook altijd nog werknemers die het beroep als vrachtwagenchauffeur achter zich laten. Waar dit precies aan ligt? Dat is wat lastiger te zeggen, want dat is voor iedereen persoonlijk. Het kan te maken hebben met het aantal mensen dat met pensioen gaat, met de arbeidsvoorwaarden, de hoogte van het salaris of simpelweg omdat er meer carrière mogelijkheden zijn. Zelfs op latere leeftijd is het nog mogelijk om te switchen.
Wat kun jij doen aan het vrachtwagenchauffeur tekort?
Helaas kun je het vrachtwagenchauffeur tekort niet zomaar in je eentje oplossen. Daarvoor zijn er te veel openstaande vacatures. Maar waarom zou je een baan als chauffeur niet overwegen? Als de sector je aanspreekt en het lijkt je leuk om met zo’n groot voertuig de weg op te gaan, dan ben je misschien een goede kandidaat.
Gelukkig zijn er tegenwoordig veel verschillende mogelijkheden. Toch is het beroep vrachtwagenchauffeur niet voor iedereen geschikt. Zo moet je wel met verschillende dingen rekening houden:
- Vrachtwagenrijbewijs halen: Dit is de belangrijkste eis. Zonder dit papiertje mag je helaas niet de weg op of als vrachtwagenchauffeur werken. En heb je al gewerkt als chauffeur? Onderzoek of je rijbewijs en Code 95 nog wel geldig zijn.
- Je kunt alleen werken: Er zijn veel mensen die graag in een teamverband werken. Je hebt aanspraak en de mogelijkheid om te overleggen. Maar als vrachtwagenchauffeur ben je toch op jezelf aangewezen en daar moet je wel tegen kunnen. Vooral als je wat langer van huis bent.
- Je bent stressbestendig: Keuzes maken in het werk als vrachtwagenchauffeur zal dagelijks terugkomen. Maar ook situaties op de weg kunnen veel van je vragen. Het is dus wel belangrijk dat je tegen stress kunt wanneer je het vrachtwagenchauffeur tekort wil opvullen.
- Je wil leren: Heb je nog geen ervaring als vrachtwagenchauffeur? Dan ga je een leer- en werktraject in, zodat je later zelfstandig aan de slag kunt. Oefening baart natuurlijk kunst, maar het is wel belangrijk dat je bereid bent om te leren.
Hoe zit het met de leeftijd als vrachtwagenchauffeur?
Leeftijd hoeft geen rol te spelen als je vrachtwagenchauffeur wil worden. Om te beginnen wordt er geen maximale leeftijd gehanteerd om achter het stuur te kruipen. Dus je hoeft niet vanaf je 20e of 30e al te beginnen. Wat belangrijker is, is dat je doorzettingsvermogen hebt, sociaal bent en dat je fysiek in orde bent.
Want je kon eerder al lezen, dat het werk van vrachtwagenchauffeur fysiek kan zijn. Nu is er wel een minimale leeftijd, maar dat zag je misschien al aankomen. Zo moet je minimaal 18 jaar oud zijn om überhaupt een rijbewijs te kunnen halen. Dit betekent dat je rijbewijs B al op zak moet hebben. Daarna is het verplicht om een Code 95 aantekening te hebben op je rijbewijs, want dit geeft aan dat je beroepsmatig in een vrachtwagen mag rijden.
Dus ook als je al wat ouder bent, hoef je de moed niet in je schoenen te laten zakken. Het is een slim idee om met je (toekomstige) werkgever om de tafel te gaan zitten, zodat je alle mogelijkheden kunt bespreken met elkaar. Dit is ook een mooie manier om aan meer informatie te komen. Zo kom je erachter wat je te wachten kan staan.
Conclusie
Werken als vrachtwagenchauffeur is voor veel mensen een droom. Kun je die droom ook écht waarmaken? Dat is inderdaad mogelijk. Nu is het wel bekend dat er een groot vrachtwagenchauffeur tekort is ontstaan. Dit kan zelfs groter worden. Het kan te maken hebben met het salaris, de wisselende uren of doordat chauffeurs op een bepaald moment kiezen voor een carrière switch.
In dit artikel heb je hier meer over gelezen. Na het lezen hiervan zou het goed kunnen dat jij nog enthousiaster bent geworden over het werk als vrachtwagenchauffeur. Misschien wil je de sprong wagen en eindelijk die cabine in stappen. Dat is mogelijk, maar dat betekent niet dat er geen uitdagingen op je pad komen.
De werkuren- en dagen zijn niet flexibel en het kan lichamelijk zwaar zijn. Zie je dit als een uitdaging? Dan kun je op ieder moment besluiten om je vrachtwagen rijbewijs te gaan halen. Vergeet niet om te informeren bij transportbedrijven, want dit kan vergoed worden in combinatie met een baangarantie!
Regels en veiligheid in de transportsector
Dit e-book biedt een helder overzicht van de belangrijkste regels en veiligheidsmaatregelen in de transportsector. Het is onmisbaar voor professionals die op de hoogte willen blijven van de laatste wet- en regelgeving.
Nu bestellen!Basis Specialisatie Tank Vervoer van gevaarlijke stoffen
Dit e-book geeft een helder overzicht van de basisregels en veiligheidsvoorschriften voor het vervoer van gevaarlijke stoffen in tankwagens. Ideaal voor professionals die op de hoogte willen blijven van de laatste eisen en veilig willen werken in de transportsector.
Nu bestellen!