Vrachtwagen rijbewijs in 1 dag kan dat eigenlijk wel? Veel mensen dromen ervan om vrachtwagenchauffeur te worden. Je zoekt misschien naar een snelle manier om je rijbewijs te halen, maar laat me je direct vertellen: een vrachtwagen rijbewijs halen in één dag kan niet. Dat bestaat gewoon niet. Het klinkt misschien niet zo leuk, maar vrachtwagen rijden leer je stap voor stap. Je moet namelijk echt veel dingen onder de knie krijgen voordat je veilig de weg op kunt.
Vrachtwagen rijbewijs in 1 dag kan dat?
In de praktijk ben je ongeveer twee tot drie maanden bezig met je opleiding. Drie lessen per week is perfect. Dan blijf je lekker in het ritme en vergeet je niet wat je geleerd hebt. Als je één les per week neemt, duurt het natuurlijk wat langer. Maar dat is helemaal niet erg. Je merkt vanzelf dat je met elke les handiger wordt in het rijden. Het belangrijkste is dat je het in jouw tempo leert.
Verschillende rijbewijzen die je kunt halen
Als je wilt beginnen met vrachtwagen rijden, moet je eerst weten welk rijbewijs je nodig hebt. Bij het C1 rijbewijs begin je met kleinere vrachtwagens. Tot 7.500 kilo mag je dan rijden. Best veel toch? Dat zijn die vrachtwagens die je door het centrum ziet rijden met bouwspullen of pakketjes. Handig als je bij een koeriersbedrijf wilt werken of bouwmaterialen wilt bezorgen.
De meeste mensen gaan direct voor het C rijbewijs. Logisch ook, want dan mag je echt alles rijden. Die grote Scaniatrucks en DAFs die je op de snelweg ziet. Daar kun je dan mee aan de slag bij de grote jongens. Supermarkten, transportbedrijven, dat werk. Die trucks wegen volgeladen soms wel 40.000 kilo. Dat is andere koek dan een gewone auto.
Dan heb je nog het CE rijbewijs. Dat heb je nodig als je met een aanhanger wilt rijden. Zie je die lange combinaties met containers? Dat zijn CE chauffeurs. Ook handig als je voor een verhuisbedrijf wilt werken of auto’s wilt transporteren. Met CE mag je ook van die speciale transporten doen. Van die enorme diepladers met grote machines erop. Dat is echt specialistenwerk.
Wat veel mensen niet weten is dat je met een C rijbewijs ook kleine aanhangers mag trekken. Tot 750 kilo mag gewoon. Maar zodra het zwaarder wordt heb je echt dat CE rijbewijs nodig. Anders mag je niet eens wegrijden van de laadplek.
Theorie halen
De theorie is best pittig. Je moet drie verschillende examens halen: Verkeer en Techniek, Administratie, en Gevaarherkenning. Begin eerst maar met Verkeer en Techniek. Dat lijkt nog het meest op wat je kent van je autorijbewijs. Het beste is om elke dag een stukje te leren. Dan blijft het beter in je hoofd zitten. De examenvragen zijn soms best lastig. Daarom is het slim om veel te oefenen met proefexamens.
Is vrachtwagen leren rijden moeilijk
Een vrachtwagen rijdt heel anders dan een gewone auto. Je zit lekker hoog, waardoor je veel beter overzicht hebt over het verkeer. Het stuur is een stuk zwaarder omdat er geen stuurbekrachtiging is zoals in moderne auto’s.
Achteruit rijden vind je in het begin vast lastig. Je moet wennen aan het ‘knikken’ van de combinatie en leren hoe je de spiegels gebruikt. Veel chauffeurs vinden dit in het begin het moeilijkste onderdeel. Na een paar lessen gaat het al veel beter.
Je moet veel verder vooruit kijken en nadenken dan in een auto. Bij een bocht moet je bijvoorbeeld al veel eerder beginnen met sturen. Ook moet je rekening houden met de uitzwaai van je trailer. Het remmen duurt ook veel langer – een volgeladen vrachtwagen heeft soms wel drie keer zoveel remweg nodig als een personenauto.
Wat kost het
Voor je hele opleiding moet je rekenen op 3000 tot 5000 euro. De theorie kost ongeveer 400 euro. Een praktijkles is 80 tot 90 euro per uur. Het praktijkexamen is ongeveer 500 euro.
Er zijn verschillende manieren om dit te betalen. Veel rijscholen bieden gespreide betaling aan. Je kunt ook informeren bij het UWV of je gemeente naar subsidies voor omscholing. Transportbedrijven hebben vaak opleidingsprogramma’s waarbij ze een deel of zelfs je hele opleiding betalen. Je tekent dan meestal wel een contract om een bepaalde tijd bij hen te blijven werken.
Sommige rijscholen hebben speciale starterspakketten met een vast aantal lessen en examens voor een lagere prijs. Dat kan je honderden euro’s schelen. Vraag ook naar kortingen als je de theorie en praktijk combineert.
Je eerste les
Je eerste les blijft je altijd bij. Je begint met een uitgebreide uitleg over de truck. De cabine zit hoog – meestal moet je drie treden op om erin te komen. De stoel veert anders dan in een auto, dat voelt eerst een beetje raar.
Het dashboard ziet er indrukwekkend uit met allemaal meters en knopjes. Je leert wat ze allemaal betekenen: de toerenteller, de luchtdruk voor de remmen, temperatuurmeters en nog veel meer. De zes spiegels zijn heel belangrijk – je hebt ze allemaal nodig omdat een vrachtwagen veel grotere dode hoeken heeft dan een auto.
De versnellingsbak heeft meer standen dan je gewend bent, meestal 8 tot 12 versnellingen. Je leert eerst hoe je moet schakelen zonder te rijden. Daarna ga je heel langzaam vooruit rijden op een rustig terrein. Die eerste meters zijn superspannend. Maar als het lukt, geeft dat echt een geweldig gevoel.
Examen en herkansing
Het examen duurt anderhalf uur en bestaat uit verschillende delen. Je begint op een speciaal terrein met de bijzondere verrichtingen. Eerst moet je achteruit een bocht maken. Veel mensen vinden dit het spannendste onderdeel. Neem hier rustig de tijd voor en laat je niet opjagen.
Daarna komt het inparkeren bij een loading dock. Je moet de truck precies recht voor de dock zetten. In het begin lijkt dit onmogelijk, maar met de juiste spiegeltechniek gaat het steeds beter. Ook moet je fileparkeren met de truck. Dit oefen je tijdens je lessen uitgebreid.
Na het terreingedeelte ga je de weg op. Je rijdt door verschillende situaties: stadsverkeer met veel fietsers en voetgangers, industrieterreinen met krappe bochten, en de snelweg waar je moet invoegen met een grote truck. De examinator let op hoe je anticipeert op het verkeer en of je soepel schakelt.
Als je de eerste keer zakt, is dat niet erg. Veel mensen hebben een herkansing nodig. Je krijgt precies te horen wat er beter moet. Vaak zijn het kleine dingen zoals te laat schakelen of niet goed genoeg kijken. Met extra lessen kun je hier specifiek aan werken.
Hoelang is een vrachtwagenrijbewijs geldig
Om je rijbewijs geldig te houden moet je elke vijf jaar naar de dokter voor een keuring. Die test je ogen, bloeddruk en je gezondheid. Begin daar op tijd mee. De wachttijden kunnen best lang zijn. Zonder geldige keuring mag je niet rijden. Dat kost alleen maar geld.
De keuring is best grondig. Ze testen je gezichtsvermogen, ook in het donker. Je bloeddruk wordt gemeten en je moet een vragenlijst invullen over je gezondheid. Ook kijken ze naar medicijngebruik. Schrijf de datum van je laatste keuring ergens op, zodat je weet wanneer je weer moet gaan.
Hoe kun je het beste beginnen
De eerste stap? Een goede rijschool vinden. Niet zomaar de eerste de beste nemen, maar echt even rondkijken. Rij er eens langs en loop gewoon naar binnen. Vraag wat hun slagingspercentage is. En nog belangrijker: vraag of je een proefles kunt nemen. Want je moet het wel een beetje kunnen vinden met je instructeur.
Kijk meteen even naar hun vrachtwagens. Die moeten er wel een beetje netjes uitzien. Niet van die oude dingen waar je je een ongeluk aan schakelt. Vraag ook maar gelijk wanneer je kunt beginnen, want bij sommige scholen zit het bomvol. In die wachttijd kun je dan alvast je theorie leren.
Als je begint met lessen, zorg dat je goed voorbereid bent. Trek makkelijke schoenen aan waarmee je de pedalen goed voelt. Neem water mee, want het kan best warm worden in zo’n cabine. En het belangrijkste: durf vragen te stellen. Een goede instructeur vindt dat alleen maar fijn. Je moet trouwens best veel leren. Achteruit inparkeren met zo’n vrachtwagen. Je wagen checken voor je weggaat. Al dat gedoe met vrachtbrieven. Maar geen zorgen, dat komt vanzelf. Neem gewoon eerst die proefles. Dan weet je snel genoeg of het wat voor je is!
Regels en veiligheid in de transportsector
Dit e-book biedt een helder overzicht van de belangrijkste regels en veiligheidsmaatregelen in de transportsector. Het is onmisbaar voor professionals die op de hoogte willen blijven van de laatste wet- en regelgeving.
Nu bestellen!Basis Specialisatie Tank Vervoer van gevaarlijke stoffen
Dit e-book geeft een helder overzicht van de basisregels en veiligheidsvoorschriften voor het vervoer van gevaarlijke stoffen in tankwagens. Ideaal voor professionals die op de hoogte willen blijven van de laatste eisen en veilig willen werken in de transportsector.
Nu bestellen!