Morad Salem

Chauffeur & auteur, Morad Salem Geboren op 31 december 1992 te ziekenhuis in Vlissingen. In het prachtige Zeeland! Inmiddels ben ik 31 jaar. En werk ik als fulltime (tank)vrachtwagenchauffeur. Voor twee grote bedrijven. Die gespecialiseerd zijn in de brandstofdistributie en -opslag.

Mijn werk bestaat uit verschillende taken. Niet alleen het besturen van vrachtwagens, maar ik ben ook verantwoordelijk voor het lossen en laden van boten, kranen, machines, tank opslag & tankstations.

Een passie voor transport!

Ik ben zegevierend met mijn werk! Ook al zijn de dagen soms lang. Je maakt lange uren. Het mooiste vind ik de afwisseling van plekken waar je moet wezen. Diverse klanten en opdrachten! Altijd weer een uitdaging als je op locaties moet zijn die nogal moeilijk te bereiken zijn. Het sociale aspect van talloze mensen die je tegenkomt onderweg.

Ik rijd ook dagelijks in Belgiƫ, waarbij ik soms andere regels moet hanteren dan in Nederland. Ik lees veel over de transport sector. De geschiedenis en toekomst van vrachtwagens. De ontwikkelingen op het gebied van brandstof en elektrische vrachtwagens. Erg veelzijdig en innovatieve sector.

Mijn opleiding en certificeringen

Mijn avontuur als vrachtwagenchauffeur begon bij Dek Opleidingen in Goes, Zeeland. Daar oefende ik voor mijn theorie en mijn praktijklessen. Eerst begon ik aan mijn C-rijbewijs, waarna ik na een aantal maanden mijn CE-rijbewijs behaalde.

De regels in de transportsector veranderen ook wel eens. Het is daarom belangrijk om op de hoogte te blijven van nieuwe of gewijzigde wet- en regelgevingen. Ook je Code95 of ADR moet elk 5 jaar weer verlengd worden.

Van terminaltrekker naar tankwagen!

Ik begon mijn ervaring op te doen bij Katoen Natie. Op een terminal trekker. Het pendelen van 20ft & 40ft containers. Gevuld met zakken korrels op pallets. Zo leerde ik al goed om de trailer goed te beheersen. Bochten maken, achteruit rijden, parkeren, aandocken, etc.

In die maanden was ik nog steeds bezig om mijn CE rijbewijs te halen. Nadien ik deze gehaald had. Wou ik de overstap maken naar een ander bedrijf. En dat deed ik! Bertschi B.v.! Het echte werk.

Het was een grote stap voor mijn gevoel. Straks helemaal zelfstandig op pad gaan, zonder enige begeleiding van een rijinstructeur! Combinatie gaan rijden, naar diverse havens in Nederland en Belgie!

Toch spannend en uitdagend de eerste maanden. Toch werd ik er snel beter in! Zo uitdagend haha! Je bestuurders kaart insteken, goed instellen. De vrachtauto op lucht laten komen, lichten en banden cheken! Is je trailer goed aangesloten? Muilkorf goed gesloten? En ga zo maar door!

Heel veel vragen aan mijn collega’s! Baas en chauffeurs om mij heen! Zo werd ik steeds wijzer en beter! Op weg naar een echte chauffeur!

Nu tegenwoordig werk ik onder andere als tankwagenchauffeur. Het vervoer van gevaarlijke stoffen. Licht ontvlambaar. Diesel, Euro 95, Euro 98, HVO, GTL, Gasolie en bio-brandstoffen. De verschillende opdrachten bestaan voornamelijk ook uit het afvullen van schepen, voertuigen, machines, kranen, tankstations, tanks opslag. Eigen routes en tijd inplannen. Zodat alles op tijd is en iedereen verder kan met zijn of haar werk!

Een vak vol uitdagingen! En kansen!

De transportsector is erg uitdagend, maar biedt talloze mogelijkheden en kansen! Of je nu internationaal of nationaal wilt gaan rijden. Er is altijd wel iets nieuws om te leren of plekken waar je zeker chauffeurs nodig hebben! Het is constant in beweging en de technologie blijft zich zeer snel ontwikkelen!

Nu vooral met de transitie naar elektrische vrachtwagens en waterstof! Blijf je kennis en vaardigheden actueel te houden! Vooral als je met gevaarlijke stoffen op pad gaat! Elke tak van transport heeft zo zijn eigen unieke dingen!

Dit is mijn verhaal! ik hoop dat ik je een inkijkje heb kunnen geven in mijn verhaal als vrachtwagenchauffeur!

Dank je wel!