Wat is er mooier dan rijden in een vrachtwagen? Als liefhebber of toekomstig chauffeur kun je dat misschien wel beamen. Nu is het je vast wel opgevallen dat er veel vacatures zijn, zodat je mogelijk aan de slag kunt als vrachtwagenchauffeur. Maar het kan ook goed zijn dat je op zoek bent naar een nieuwe uitdaging. Misschien past de functie als internationaal vrachtwagen chauffeur wel bij jou.
Dit betekent simpelweg dat jij in het buitenland gaat rijden en werken. Vaak zijn het ritten van meerdere dagen en rijd je in verschillende landen. Er zijn veel chauffeurs van wie dit een droomfunctie is. En eerlijk is eerlijk, dat is goed voor te stellen.
Maar heb jij zelf nog geen ervaring als internationaal vrachtwagen chauffeur? Of ben je op dit moment nog op zoek naar meer informatie? In dit blogbericht proberen we je zo uitgebreid mogelijk te informeren. Ben je er klaar voor? Laten we snel beginnen.
Wat houdt een internationaal vrachtwagen chauffeur eigenlijk in?
Als internationaal vrachtwagen chauffeur heb je veel verantwoordelijkheid. Je zorgt namelijk voor de import en export van de goederen. Dit betekent dat je de geladen goederen naar de goede klanten en locaties brengt. Natuurlijk is het de bedoeling dat je dit veilig, schadevrij en volgens de regels doet.
In het geval van een internationaal vrachtwagen chauffeur vindt jouw werk niet alleen in Nederland plaats, maar ook in het buitenland. Het verschilt vervolgens per bedrijf en per rit om welke landen het precies gaat. Uiteraard kan het om Europa gaan. Maar je kunt ook buiten de Europese grenzen terechtkomen en juist langere ritten rijden.
Waarom werken als internationaal vrachtwagen chauffeur?
Wist je dat je als internationaal vrachtwagen chauffeur onmisbaar bent in de economie en maatschappij? Jij zorgt ervoor dat de goederen vervoerd worden en in het juiste land terechtkomen. Veel bedrijven kiezen juist voor vrachtwagenvervoer, omdat het goedkoper is. Maar je moet eerst bepalen of de functie bij je past. Daarom kijken we eerst naar de voordelen.
Uitdagende functie
Je komt in het werk als vrachtwagenchauffeur verschillende uitdagingen tegen. Laat staan wanneer je als internationaal aan de slag gaat. Want in het buitenland kun je te maken krijgen met andere regel- en wetgevingen.
Daarnaast kun je ook verschil zien in het verkeer, de laad- en de losplekken. Want stel dat je in Engeland of Schotland rijdt? Dit betekent dat de functie als internationaal vrachtwagen chauffeur uitdagend en zelfs variërend kan zijn. Misschien ben je juist daarnaar op zoek.
Je ziet meer van Europa en de wereld
Als full- of parttimer ben je toch aangewezen op de vakanties. Binnen die 2 of 3 weken probeer je zoveel mogelijk van Europa of de wereld te zien. Is dit ideaal? Niet altijd, want de tijd is behoorlijk kort. Maar wat als je binnen je werk meer avonturen kunt aangaan?
Want als internationaal vrachtwagen chauffeur vind je werk vooral buiten de grenzen van Nederland plaats. Op deze manier word je ervoor betaald om meer van de wereld te zien. Natuurlijk lig je niet aan het zwembad. Maar misschien rijd je straks wel door de Oostenrijkse bergen of moet je lossen onder de Eiffeltoren.
Je leert zelfstandig te zijn
Je bent als internationaal vrachtwagen chauffeur meer op jezelf aangewezen dan wanneer je binnenlands rijdt. Vaak kom je wel collega’s tegen of los je wekelijks bij dezelfde adressen. Als je rijdt in het buitenland is dat anders. Collega’s zijn niet in de buurt en je voert zelf je werk uit. Dit is niet voor iedereen een eenzaam bestaan, want het kan je ook helpen om zelfstandiger te worden.
De omgeving verkennen
Het gaat erom dat je de ladingen op tijd lost of laadt. Maar daar omheen kan er ook ruimte zijn om de omgeving of het land te verkennen. Neem nu eten in een lokaal restaurant of meer leren over de cultuur. In welke functie vind je dat?
Om welke goederen gaat het als internationaal vrachtwagen chauffeur?
Je brengt goederen weg die geïmporteerd worden vanuit Nederland. Dit gebeurt wel vaker, want Nederland kan veel goederen importeren of exporteren. Maar wat je dan vervoerd, dat verschilt echt per bedrijf en de vraag.
Het is wel goed om te weten dat het transport per vrachtwagen een stuk goedkoper is dan bijvoorbeeld het vliegtuig. Het kan gaan om fruit, bloemen of om grondstoffen voor het ontwikkelen van medicijnen. Zoals je ziet, is dit zeer divers. Iedere lading kan dus om een andere werkwijze en richtlijnen vragen.
Hoe word je internationaal vrachtwagen chauffeur?
Stel je voor, je stapt de cabine in en rijd naar de bijzonderste en mooiste bestemmingen. De ene keer laad of los je in een tropisch zonnetje, om de andere keer de bergen in te rijden. Je ziet het helemaal zitten als internationaal vrachtwagen chauffeur. Het is maar net de vraag hoe je in deze functie kunt groeien.
Je zou denken dat een opleiding vereist is. Het is tenslotte specifiek werk. Maar dat is niet het geval. Met een rijbewijs C of C1 mag je al de grens over. Het halen van je vrachtwagen rijbewijs is het belangrijkst. Dit kun je op eigen kosten doen, maar ook via een werkgever met baangarantie.
Daarnaast is het ook handig als je de Engelse taal goed beheert, zelfstandig, oplossingsgericht en verantwoordelijk bent. Want zoals je eerder al kon lezen is het wel de bedoeling dat je de lading op tijd levert. Je kunt ervoor kiezen om eerst enkele jaren ervaringen op te doen als chauffeur in eigen land.
Zo maak je kennis met het werk, de regels en het besturen van een vrachtwagen. In overleg kun je verder ontwikkelen of solliciteren op de functie internationaal vrachtwagen chauffeur, mocht dit niet mogelijk zijn. Als je in loondienst gaat, regelt je werkgever de nodige papieren en documenten. Bijvoorbeeld tolvignetten, vergunningen, vrachtbrieven en de juiste verzekeringen.

Waar moet je rekening mee houden als internationaal vrachtwagen chauffeur?
Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Je stuurt als chauffeur door verschillende landen en lost op de mooiste plekken. Maar het is ook goed om te weten dat het vak niet bij iedereen past. Daarom moet je ook rekening houden met enkele nadelen of aandachtspunten, zodat je weet wat je kunt tegenkomen onderweg.
Langer van huis
Als binnenlandchauffeur heb je geen 9 tot 5 baan. Maar het staat wel vast dat Nederland niet groot is en je snel thuis kunt zijn. Wanneer je werkt als internationaal vrachtwagen chauffeur is dat een ander verhaal. De ritten zijn langer en je bent ook verder van huis. Je slaapt dus in de vrachtwagen. Dit is wel iets dat bij je moet passen en waar je in het begin aan moet wennen.
Je werkt vooral zelfstandig
Je kon eerder al lezen dat je niet zomaar collega’s tegenkomt onderweg of in het plaatselijke truckerscafé. Dit betekent dat je vooral op jezelf bent aangewezen. Daar komt ook nog eens bij dat je vaak alleen eet en slaapt, soms op een onbekende locatie. Het is dus wel belangrijk dat je je comfortabel voelt als je alleen bent.
Je bent de taal niet altijd machtig
In de meeste landen kom je met de Engelse taal een heel eind. Maar het kan toch gebeuren dat je op een locatie gaat laden of lossen waar geen Engels wordt gesproken. Dan moet je je wel zien te redden.
Hoe vind je een baan?
Zie je dat rijden in het buitenland wel zitten? Vraag eerst eens naar de mogelijkheden bij je huidige werkgever, mocht je al werken als chauffeur. Mogelijk kun je doorstromen naar iets nieuws. Daarnaast kun je ook transportbedrijven benaderen, om daar aan de slag te kunnen. Inderdaad, ook als je nog geen rijbewijs op zak hebt. En wil je het echt groots aanpakken? Dan kun je ook voor jezelf beginnen of als freelancer. Maar besef je wel dat je alles goed op orde moet hebben.
Conclusie
Werken als chauffeur op de vrachtwagen? Je bent niet de eerste die dit overweegt. In deze functie kun je zelfstandig werken en geniet je ook van veel variatie. Ben je juist op zoek naar meer uitdaging en avontuur? Dan kun je de functie als internationaal vrachtwagen chauffeur eens overwegen. Natuurlijk heb je hier wel een vrachtwagenrijbewijs voor nodig. En misschien vind je het wel fijn om eerst wat ervaring als binnenlandchauffeur op te doen!

Regels en veiligheid in de transportsector
Dit e-book biedt een helder overzicht van de belangrijkste regels en veiligheidsmaatregelen in de transportsector. Het is onmisbaar voor professionals die op de hoogte willen blijven van de laatste wet- en regelgeving.
Download Gratis
Basis Specialisatie Tank Vervoer van gevaarlijke stoffen
Dit e-book geeft een helder overzicht van de basisregels en veiligheidsvoorschriften voor het vervoer van gevaarlijke stoffen in tankwagens. Ideaal voor professionals die op de hoogte willen blijven van de laatste eisen en veilig willen werken in de transportsector.
Download Gratis