Dode hoek spiegel vrachtwagen – Sta je te trappelen om in de cabine van een vrachtwagen te stappen? Je bent niet de enige die eraan denkt om te veranderen van baan. Want als je een aantal jaren dezelfde baan hebt gehad, dan kun je toe zijn aan een nieuwe uitdaging óf je hebt besloten om eindelijk je droom achterna te gaan: vrachtwagenchauffeur worden.
Maar in een vrachtwagen rijden kan niet zomaar. Het is eerst de bedoeling dat je een vrachtwagenrijbewijs haalt. Dit is in de eerste plaats geen verrassing, want het is wettelijk verplicht. Nu laat je met een grootrijbewijs ook zien dat je geschikt bent als vrachtwagenchauffeur. En terwijl je bezig bent met rijles en de theorie, leer je ook meer over de mogelijke gevaren die je tegen kunt komen. Hoe reageer je daar het beste op?
Nu is de vrachtwagen natuurlijk een supergaaf vervoermiddel. Een vrachtwagen is groter en hoger dan een personenauto. En daardoor zit je toch eersterangs op de weg. Maar laten we niet vergeten dat dit risico’s met zich mee kan brengen, voor jou en andere weggebruikers. Daar denk je liever niet aan, maar je kunt je maar beter goed voorbereiden. Over veiligheid gesproken: In dit artikel ontdek je meer over de dode hoek spiegel in de vrachtwagen. Laten we snel beginnen!
Waarom zou je ervoor kiezen om een vrachtwagenrijbewijs te halen?
Laten we ons eerst op het vrachtwagenrijbewijs richten voordat we het over de dode hoek van de vrachtwagen gaan hebben. Want waarom zou je hier bewust voor kiezen? Als je nog geen ervaring hebt als chauffeur of je hebt überhaupt nog nooit in een vrachtwagen plaats genomen, dan kan het lastig zijn om je hier een voorstelling van te maken.
Het is toch een hele verantwoordelijkheid om in zo’n groot vervoermiddel te rijden. Raak niet direct in de stress, want tijdens de theorie- en rijlessen leer je alles wat je moet weten. Heb je nog twijfels? Dan kun je deze punten eens doornemen:
Er is werkgelegenheid
Transport en vrachtwagens zijn ontzettend belangrijk geworden en dat is het nog steeds. En door het personeelstekort is er veel werkgelegenheid en de kans is groot dat dat zo blijft. Heb jij een vrachtwagenrijbewijs gehaald? Dan zijn er genoeg banen waarop je kunt solliciteren.
De kosten voor het rijbewijs kunnen vergoed worden
Het is vast geen verrassing dat de kosten van een vrachtwagenrijbewijs hoog op kunnen lopen. Want daar komt ook nog eens Code 95 en de verlenging bij. Heb je nog geen rijbewijs, maar wil je wel chauffeur worden? Het is niet onmogelijk om een vrachtwagenrijbewijs met baangarantie te kunnen halen. Via bedrijven kunnen al deze kosten vergoed worden.
Er kunnen doorgroeimogelijkheden zijn
Net als bij veel andere bedrijven, is er ook binnen de transport ruimte om door te groeien. Hoe gaaf zou dat zijn? Nu ligt dit natuurlijk aan het transportbedrijf, maar het kan makkelijk zijn dat het mogelijk is om door te groeien als je je vrachtwagenrijbewijs haalt. Wat dacht je van buitenlandritten of om je verder te ontwikkelen als mentorchauffeur? Misschien kun je op latere leeftijd wel aan de slag gaan als transportplanner. Want die kennis die je op de weg hebt opgedaan kun je goed gebruiken.
Iedere dag is weer anders
De muren van het kantoor of de werkplek waar je werkt kunnen op je af komen. Niet alleen doordat je veel binnen zit, maar ook omdat veel werkdagen hetzelfde zijn. Wil je daar verandering in brengen? Als vrachtwagenchauffeur is iedere dag weer anders. Natuurlijk stap je in dezelfde vrachtwagen, maar je moet toch op andere adressen lossen en ook in het verkeer kan het altijd weer anders lopen. Zo kom je veel, nieuwe, uitdagingen tegen. Is dit iets voor jou, denk je?
Maar wat is de dode hoek spiegel van een vrachtwagen?
Laten we nu wat verder in het beroep van vrachtwagenchauffeur gaan duiken. Want er kunnen behoorlijk wat termen op je af komen. In het vak, maar ook in de vrachtwagen zelf. Eén daarvan is de dode hoek en de dode hoek spiegel in de vrachtwagen. Wat houdt dit precies in?
Dode hoek in de vrachtwagen
De naam klinkt misschien wat vreemd of angstaanjagend, maar als (aankomend) chauffeur is het wel belangrijk om deze te kennen. Nu zal dit uitgebreid terugkomen in de theorie- en rijlessen, maar wat kan het voor kwaad om alvast wat kennis op te doen?
De dode hoek is het punt dat je niet kunt zien in de vrachtwagen. Nu kun je met de zijspiegels veel zien aan de zijkant. Maar met deze spiegels heb je maar een beperkt zicht en dus kun je vanuit de vrachtwagen niet alles zien. Dus mocht er een auto of een fietser naast de vrachtwagen staat en deze staat net in de dode hoek, dan zijn deze al onzichtbaar voor de chauffeur.
Wat is de dode hoek spiegel in de vrachtwagen?
Door de dode hoeken in de vrachtwagen, is een dode hoek spiegel wel onmisbaar. Want in zo’n grote cabine is het ontzettend lastig om alles te kunnen blijven zien, want je moet ook aan je eigen veiligheid denken. Daar is de dode hoek spiegel voor bedacht.
De dode hoek spiegel wordt net boven of onder de zijspiegels geplaatst. Met deze spiegel is het wat makkelijker om zicht te krijgen in de dode hoek, zodat je als chauffeur kunt zien wat er gebeurd aan de zij-, voor- of achterkant van de vrachtwagen. En je leest het goed; een vrachtwagen heeft meerdere dode hoeken.
Waar zit de dode hoek van een vrachtwagen eigenlijk?
Nu is het natuurlijk niet alleen aan de vrachtwagenchauffeur om goed te focussen en rekening te houden met de dode hoeken. Ook als weggebruiker moet je er rekening mee houden dat een vrachtwagenchauffeur niet alles kan zien. Het is dus belangrijk om elkaar hier bij te helpen en zo veel mogelijk uit de dode hoeken te blijven. Overigens krijg je ook altijd genoeg tips van je rijinstructeur.
Het is als vrachtwagenchauffeur ook van belang om te weten waar deze zitten, maar ook als bestuurder, fietser of wandelaar. Als jullie allebei afslaan en je staat aan de zijkant van de vrachtwagen, dan kan dit wel gevaarlijke situaties opleveren. Dat willen we allemaal kunnen voorkomen, toch? De dode hoek van een vrachtwagen zit op de volgende plekken:
- Rechterzijkant: Dit is de bijrijderskant waar de vrachtwagenchauffeur niet ziet. Daardoor is het al lastiger om zicht te krijgen aan de zijkant van de cabine, omdat je niet ver genoeg naar buiten kunt kijken.
- Achterkant van de vrachtwagen: Met de zijspiegels van een vrachtwagen kan de chauffeur achteruit kijken, maar niet helemaal zoals dat met een personenauto kan. Want achter de cabine zit vaak een grote laadbak.
- De voorkant: Je zit natuurlijk hoog in de cabine, maar door deze hoogte kun je niet alles zien wat er voor de cabine gebeurt. Een fietser of wandelaar verdwijnt al snel uit het zicht, waardoor er een dode hoek voor de vrachtwagen kan ontstaan.

Is een dode hoek spiegel verplicht in de vrachtwagen?
Dus niet alleen het formaat van de vrachtwagen kan risico’s opleveren. Als chauffeur moet je ook met de ruimtes daaromheen rekening houden. De dode hoek is er een. Geen zorgen, hier wordt uitgebreid aandacht aan besteed door de rijleraar.
Nu kan de dode hoek spiegel een belangrijk hulpmiddel zijn om te gebruiken als vrachtwagenchauffeur. Is een dode hoek spiegel eigenlijk verplicht in de vrachtwagen? Ja, dit is een eis waar alle vrachtwagens aan moeten voldoen in Nederland. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld een gordel en tachograaf.
Nu zie je in Nederland veel vrachtwagens met grotere zij- en breedtespiegels. Dan is een aparte dode hoek spiegel niet nodig in de vrachtwagen. Deze moeten voldoende zicht geven. Wanneer je voor een werkgever rijdt, dan zorgt hij of zij ervoor dat de vrachtwagen aan al deze eisen voldoet. Maar het is natuurlijk wel belangrijk dat je weet hoe je de veiligheid kunt bewaren in de cabine.
Naast de dode hoek spiegel in de vrachtwagen, zijn er sinds 2007 meer spiegels die verplicht zijn. Hier is de vooruitkijkspiegel een voorbeeld van. Want zoals je eerder al kon lezen, is het voor een chauffeur ontzettend lastig om te zien wat er net voor de vrachtwagen gebeurd, met name door de hoogte. Met een voorruitkijkspiegel- of camera, die helemaal bovenin hangt, kun je dit beter zien. Hierdoor wordt de dode hoek al een stuk minder.
Samengevat: Dit was de dode hoek spiegel in de vrachtwagen
Je hebt het besloten: je gaat je vrachtwagenrijbewijs halen of misschien wel verlengen. Als beginnend chauffeur kan er veel op je af komen. Je moet de verkeersregels kennen en weten hoe je een vrachtwagen veilig kunt besturen. Gelukkig leer je daar meer over tijdens de theorie- en rijlessen, maar het kan wel interessant zijn om je hier alvast in de verdiepen.
Dit bericht stond in het teken van de dode hoek spiegel in de vrachtwagen. Je hebt bijvoorbeeld gelezen waar de dode hoek precies zit en wat hieraan wordt gedaan. Het is ook goed om te weten dat je je vrachtwagenrijbewijs kunt halen via een bedrijf, mét baangarantie. Hopelijk vond je dit artikel interessant!

Regels en veiligheid in de transportsector
Dit e-book biedt een helder overzicht van de belangrijkste regels en veiligheidsmaatregelen in de transportsector. Het is onmisbaar voor professionals die op de hoogte willen blijven van de laatste wet- en regelgeving.
Download Gratis
Basis Specialisatie Tank Vervoer van gevaarlijke stoffen
Dit e-book geeft een helder overzicht van de basisregels en veiligheidsvoorschriften voor het vervoer van gevaarlijke stoffen in tankwagens. Ideaal voor professionals die op de hoogte willen blijven van de laatste eisen en veilig willen werken in de transportsector.
Download Gratis